4.Hugolín Gavlovič osobitosti jeho jazyka v diele Valašská škola mravov stodola.
· Sylabický veršový systém
· Ľudová slovesnosť
· Dialektológia
-predstaviteľ Slovenskej barokovej literatúry
Barok: názov odvodený od slova barocso- perla nepravidelného tvaru
-vyrastal z chmúrnej spoločenskej situácie- turecké vpády,30 ročná vojna, náboženské nepokoje.
Heslo: vanitas vanitatum(márnosť nad márnosť)
znak: rozpoltenosť
-človek uteká od skutočnosti k predstavám, vyznačuje sa protikladnosťou- dobro-zlo, túžba po večnom živote a naopak strach zo smrti.
-využíval dekoratívnosť, pompejnosť, patetickosť
-nadväzoval na humanistickú a renesančnú literatúru.
Slovenská baroková literatúra
-strediskom kultúrneho života- Trnava
literárny barok: a) svetský b) duchovný
predstaviteľ: HUGOLÍN GAVLOVIČ-VALAŠSKÁ ŠKOLA MRAVOV STODOLA
-dielo prvýkrát vyšlo v Trnave zásluhou Michala Rešetku.
-spája duchovné a svetské životy človeka
-Rešetka text upravil, vynechal 300 veršov aj tak skladba obsahuje 17000 veršov.
Kompozícia: skladba je rozdelená na 21 pastierskych kapitol, každá kapitola sa začína pastierskym spevom. Potom nasleduje 59 samostatných didakticko-reflexívnych básni.
- Strofy sú 12 veršové usporiadané do 14 slabičných dvojverší- nápadok
–prológ-epilóg
- každý nápadok sa skladá z názvu-titulu, ktorý je často porekadlom alebo aforizmom, potom nasleduje jadro a epilóg.
Nápadky su rozdelené na 6 častí:
· Človek- Boh
· Poddaní a páni
· Oslava práce a pracovitosti
· Výchova vlastenectvu
· Chvála vzdelan
·Kritika opilstva
Záver: - dielo má výchovný charakter
autor chce poukázať na životnú múdrosť a skúsenosť jednoduchých ľudí
Jazyk diela: severozápadné nárečie slovenčiny s prvkami češtiny
– slovakizovaná čeština
Sylabický veršový systém: združený rým (aabb)
-12 slabičný verš s prestávkou po 6 slabike
rytmus- vzniká opakovaním prvkov vo verši
Ľudová slovesnosť: porekadlá,príslovia- vo svojich nadpisoch
-ľudový prvok- krátke ľudové rozprávania
–používanie paralely- konštatovanie a následné uvažovanie o tom