1.Staroveká literatúra
Rozdelenie starovekej literatúry:
1. orientálna: a) súmerská b) indická c) hebrejská
2. antická: a) grécka b) rímska
staroveká literatúra (3. tisícročie p.n.l. – 5. st.n.l. )
-vznik prvých lit. diel v písanej forme
- vychádzali z ústne podávaných mýtov
epos: -bol pred románom najväčším a najreprezentatívnejším žánrom epik
- hrdinské alebo bohatierske eposy
tématika: a) hrdinská b) duchovná s náboženskou
kompozícia: 1. propozícia ( krátke naznačenie deja)
2. invokácia ( vzývanie múz alebo bohov )
3. enumerácia ( predstavovanie bojovníkov resp. postáv )
4. opis boja ( opis hlavnej bitky )
5. deus ex machina ( zásah bohov do deja )
6. ovplyvnenie deja zázračnými ( mýtickými ) prvkami bez zásahu bohov
7. epizódy ( opis vedľajších postáv )
8. peronácia ( zakončenie príbehu s dôrazom na ponaučenie )
znaky súmerskej lit: - polyteizmus ( viera v mnohobožstvo )
- podriadenosť ľudí bohom ( kt. mali kladné / záporné vlastnosti )
- existujú „ polobohovia“ potomkovia bohov a pozemšťanov
- túžba hrdinov po sláve a nesmrteľnosti, ich výnimočnosť
- symbolika postáv a predmetov ( rastlina nesmrteľnosti, býk, košeľa .. )
- spracovanie najstarších príbehov do rozsiahleho epického diela
znaky hebrejskej lit: : - monoteizmus ( viera v 1 Boha )
- odklon od kultu tela ku kultu duše
- život na zemi je prípravou na posmrtný život
- spracovanie najstarších príbehov do rozsiahleho epického diela
znaky antickej lit: - polyteizmus
- podriadenosť ľudí bohom
- existujú tzv. „ polobohovia“
- premena človeka na boha
- osudová neodvratnosť ( musí sa to tak stať )
- harmónia telesnej a duševnej krásy = KALOKAGATIA
- spracovanie najstarších príbehov do rozsiahleho epického diela
EPOS O GILGAMEŠOVI
- najstaršia literárna pamiatka, jej zápis pochádza zo 7. storočia p.n.l.
- písaný v sumerčine klinovým písmom
DEJ : Gilgameš je pravdepodobne historickou postavou, ktorá vládne v Babylonskom meste Uruk. V diele je predstavený ako bytosť z 2/3 božská a 1/3 ľudská. Bol múdry, nadaný, krásny a túžil po nesmrteľnosti. Obyvatelia mesta sa sťažujú bohom, že ich kráľ Gilgameš núti ťažko pracovať. Bohovia posielajú polodivého človeka, Enkidua, ktorý bol obdarený neobyčajnou silou. Enkidu v zápase s Gilgamešom chce zvíťaziť, ale nakoniec aj boj ukončia a spriatelia sa. Spolu sa vyberú na cestu, aby zabili krutého obra, ktorý bol strážca cédrového lesa. Za pomoci bohov sa im to podarilo. Po návrate do Uruku sa do Gilgameša zaľúbila zradná bohyňa Ištar. On jej lásku odmieta a za trest ho napadne nebeský býk. S Enkiduom býka zabijú. Bohovia sa hnevajú na Enkidua a z ich vôle zomiera. Gilgameš ho oplakáva a hľadá tajomstvo večného života. Rozhodne sa vydať za jediným nesmrteľným človekom, Utamapištinom, ktorý prežil potopu sveta. Žiada ho o radu. Gilgameš nedokáže bdieť 6 dní a 7 nocí, stráca nádej na získanie nesmrteľnosti. Nepomôže mu ani získanie tajomnej rastliny večného života z morského dna, lebo ju v nestráženej chvíli zožral had. Preto sa Gilgameš vracia do Uruku, pýši sa vlastným dielom, pevnými mestskými hradbami. V závere diela sa rozpráva s dušou Enkidua ( hovorí o pochmúrnom záhrobnom živote ), ktorá bola vyvolaná z podsvetia.
VÝZNAM DIELA: Má humanistické poslanie je o zmysle priateľstva a poukazuje na hrdinstvo, statočnosť, a obetavosť. Dielo má vplyv na ďalšie kultúry Hebrejskú a Antickú.
FORMA: Hrdinský epos, vystupujú tu bohovia spolu s ľuďmi, rôzne čarovné predmety
KOMPOZÍCIA: Skladá sa z prológu a 4 častí, bol napísaný na 12 tabuľkách. Rozvíja sa tu niekoľko samostatných príbehov kt. spája hl. postava.
BIBLIA
- patrí do hebrejskej lit. a považuje sa za najmladšiu orientálnu lit. ( 9.st.p.n.l.)
- najrozšírenejšie svetové dielo, kt. popri svojom náboženskom obsahu má značný význam
- Biblické príbehy sa stali základom európskych stredovekých lit.
- KNIHA KNÍH – dodnes sa stala trvalou inšpiráciou pre všetky druhy umenia
- je to svätá kniha kresťanov
delí sa na 2 časti: a) starý zákon b) nový zákon
1. Starý zákon: - je to svätá kniha Židovského náboženstva – TÓRA
- vznikla v priebehu viacerých storočí pred narodením Krista
- Kresťania ju prevzali ako 1. časť svojej Biblie – SZ a NZ sú čisto kresťanského pôvodu
- Kresťanský a Židovský výklad SZ nie je totožný
- má 46 kníh napísaných hebrejsky
- je tu zaznamenané stvorenie sveta, veľká potopa ako i množstvo vecí o Izraeloch
- obsahuje knihy 3 druhov :
a) historické knihy : 5 kníh Mojžišových, Genezis, Exodus, 2 knihy Samuelove
b) prorocké knihy : sú dielami 13 prorokov
- obsahujú polit. a morálne zásady Židov z čias útlaku a vyhnanstva
- predvídajú príchod Mesiáša
c) knihy básnické : kniha žalmov, prísloví ( výroky kt. prinášajú ponaučenie ), kazateľa
2 Nový zákon: - špecificky kresťanská zbierka biblických kníh
- tvorí ju 27 kníh napísaných v gréčtine ( 2. – 3. stor.n.l. )
- zaznamenaný život Ježiša Krista ( vyučovanie, uzdravovanie, smrť )
- knihy sa delia :
a) historické knihy : patria sem 4 evanjelia ( najhodnotnejšie) – Marek ( najľahšie ),
Matúš, Lukáš, Ján ( najťažšie mnoho odborných výrazov )
- vykresľujú život JK a jeho učenie + skutky apoštolov
b) prorocké knihy : zjavenie sv. Jána = Apokalypsa
c) poučné knihy : 14 listov sv. Pavla, sv. Jakuba, sv. Petra
EPOS ILIA
- patrí do Gréckej lit.
- autorom je Homér
OBSAH : Tvoria ho povesti o trójskej vojne, kt. príčinou bol únos krásnej Heleny, manželky spartského kráľa Menelaá, synom trójskeho kráľa Prima – princom Paridom. Meneláos so svojím bratom Agamemnonom zorganizovali odvetnú výpravu gréckeho vojska proti Tróji.
DEJ :Opisuje posledných 51 dní vojny medzi Grékmi a Trójanmi. Vojnu vyvolal syn trójskeho kráľa Priama Paris, ktorý uniesol krásnu Helenu, manželku spartského kráľa Menelaa; ústredným motívom je Achillov hnev, veliteľ Agamemnón mu odňal obľúbenú zajatkyňu, Achilles prestane bojovať a prevahu nadobudnú Trójania pod vedením Priamovho staršieho syna Hektora. Achilles požiča svoju výstroj Patroklovi, ktorého nepriatelia považujú za Achilla a dajú sa na útek; Hektor ho ale spozná a zabije. Achilles pomstí jeho smrť tým, že zabije veľa Trójanov i Hektora, ktorého obnaženú mŕtvolu vláči za svojím vozom okolo trójskych hradieb. V závere diela boh Apolón vedie šíp Parida tak, aby zasiahol jediné zraniteľné miesto na tele Achilla – pätu.
EPOS ODYESA
OBSAH : Rozpráva o desaťročnom putovaní itackého kráľa Odysea a jeho návrate domov; tento epos je prvým dobrodružným dielom európskej literatúry a jeho motívy v nespočetných obmenách sprevádzajú dobrodružnú prózu dodnes.